Časopis “Škola Evrope”, specijalno izdanje, februar 2024
„SCUOLA D’EUROPA“ Febrraio 2 -2024
Iskreno se zahvaljujem u svoje lično ime i u ime celog AEDE-a, na zanimljivim prilozima koji obogaćuju ove novine, časnoj. Iliani Ivanovnoj, evropskom komesaru za inovacije, istraživanje, kulturu, obrazovanje i mlade.
Silvano Marseglia
Predsednik Evropskog AEDE-a
Ilijana Ivanova,
evropski komesar za inovacije:
Istraživanje, kultura, obrazovanje i mladi Danas, na Međunarodni dan obrazovanja (24. januar), razmišljamo o vitalnoj ulozi obrazovanja i obuke u jačanju evropske privrede i društva. Obrazovanje osnažuje ljude – posebno mlade – i omogućava njihovo aktivno i informisano učešće u društvu. Drugim rečima, ulaganje u obrazovanje je ulaganje u našu budućnost.
Poslednjih godina, države članice EU, institucije EU i obrazovna zajednica udružile su snage u izgradnji Evropskog obrazovnog prostora (EEA). Ova inicijativa oličava našu zajedničku viziju za kvalitetno, inkluzivno obrazovanje i celoživotno učenje preko granica za sve. EEA je put saradnje na svim nivoima – evropskom, nacionalnom i regionalnom – u cilju poboljšanja kvaliteta i jednakosti u obrazovanju. Ima za cilj da razvije veštine, motiviše edukatore i ojača evropsko visoko obrazovanje, istovremeno podržavajući našu tranziciju ka zelenoj i digitalnoj budućnosti.
Program Erazmus+ je stajao kao glavni stub EEA. Od svog osnivanja 1987. godine, omogućio je za 14 miliona učesnika da se uključe u obrazovne razmene. Samo u 2022. godini podržali smo skoro 26.000 projekata sa budžetom od 4 milijarde evra. Osposobili smo 73.000 organizacija, pružajući stvarne mogućnosti za 1,2 miliona učenika i nastavnika da uče u inostranstvu.
Drugi ključni gradivni blokovi Evropskog obrazovnog prostora se takođe postavljaju, kao što su Erazmus+ akademije za nastavnike ili preporuke o digitalnom obrazovanju i veštinama koje su nedavno usvojile zemlje članice EU. Ove inicijative podržavaju vlade u obezbeđivanju visokokvalitetnog, inkluzivnog i pristupačnog digitalnog obrazovanja i obuke.
Naša vizija je da svako – bez obzira na ličnu situaciju ili socio-ekonomsko poreklo – mora imati priliku da ispuni svoj potencijal. Inicijativa Putevi do školskog uspeha podstiče zemlje EU da usvoje sveobuhvatne strategije za inkluzivno, negovanje okruženja za učenje, fokusirajući se na uspeh učenika i dobrobit u školama.
Prekogranična mobilnost učenja je još jedan vitalni aspekt, unapređenje znanja, veština i kompetencija. To pojačava i zapošljivost i građansko angažovanje.
Predlog ‘Evropa u pokretu’ koji je Komisija predstavila u novembru, dizajniran je da podstakne mobilnost u učenju, sa posebnim osvrtom na pomoć onima koji imaju slabiji pristup takvim mogućnostima.
Gledajući unapred, spremni smo da pokrenemo novu ključnu inicijativu: zajednički evropski stepen. Ovaj stepen će ukloniti preostale prepreke mobilnosti i usmeravati zemlje članice u postavljanju uslova za uspeh univerziteta i studenata.
To će omogućiti studentima da učestvuju u zajedničkim obrazovnim programima širom EU, sticanje diplome koja pokazuje njihovo međunarodno iskustvo, akademsku izvrsnost, znanje jezika i kulturnu prilagodljivost, ih čini privlačnim za globalne poslodavce.
EEA se pokazala neprocenjivom za javnu administraciju i obrazovne aktere u Evropi. To je olakšalo zajednički odgovor na izazove kao što je COVID-19 pandemija i podrška Ukrajincima koji beže od ruskog agresorskog rata. Štaviše, sa evropskim izborima ove godine na pomolu i agresorskim ratom Rusije koji služi kao podsetnik da vrednosti koje cenimo u EU ne mogu da se uzimaju zdravo za gotovo, uloga obrazovanja u podizanju odgovornih, aktivnih građana postaje još važnija.
U 2025. ćemo sagledati naša dostignuća i preostale izazove za Evropski obrazovni prostor, oblikujući sledeću fazu naše saradnje do 2030. godine.
Naša zajednička posvećenost izgradnji još jačeg EEA, gde svako ima pristup kvalitetnom, inkluzivnom i doživotnom obrazovanje i obuci ostaju stabilni.
AEDE ovlašćuje širenje ovog časopisa svim školama, nastavnicima i obrazovnom osoblju na evropskom nivou.